Detractări suspecte în cultura română.
Dosarul Mihai Eminescu
Motto: „Şi de port cu
uşurinţă şi cu zâmbet a lor ură,
Laudele lor desigur m-ar
mâhni peste măsură”
Pentru ce oamenii mari sunt
cu precădere criticaţi şi cu înverşunare
calomniaţi? Prima cauză o
reprezintă invidia şi imposibilitatea
mediocrităţii de a se ridica
la înălţimea inteligenţei creatoare şi a
culturii superioare. A doua
cauză este că tot ce este adevăr şi dreptate
în lume constituie
dificultăţi în calea celor răi sau proşti. Iar o a
treia cauză ar fi că scopul
de îngenunchere şi exploatare a popoarelor
nu poate începe decât cu
decapitarea victimei.
Perspectiva eliminării
agresive prin defăimare şi excludere a
poetului
Mihai Eminescu din cultura românească de către slujbaşii
politici
consider a fi partea de suspect şi de gravitate ca fenomen
cultural
şi naţional.
De aceea
considerăm ca fiind mult mai grave pentru viitorul României,
şi cu mult mai suspect,
planurile de „ucidere” a lui Eminescu din
conştiinţa naţională contemporană,
de către detractori aflaţi probabil
în slujba acestui scop.
Înainte de a da dezvolta
acest subiect, considerăm parte
complementară şi de interes
opinia lui Nicolae Ceauşescu despre poetul
Mihai Eminescu în anul de
graţie 1989. Acest fragment din discursul lui
Nicolae Ceauşescu poate fi
relevant pentru cititori atunci când vor face
o comparaţie cu ideologia
inversată a detractorilor de azi, agresivi şi
perseverenţi cu distrugerea
culturii româneşti. Iată acest text al
secretarului general al PCR despre
Eminescu:
„Poet al poporului său, Mihai
Eminescu a lăsat posterităţii imaginea
unui artist legat trup şi
suflet de pământul ţării sale, de aspiraţiile
spre mai bine ale maselor
populare, receptiv la problemele majore ale
epocii în care a trăit, ale
luptei pentru apărarea şi afirmarea fiinţei
naţionale – care au
constituit în permanenţă izvorul veşnic viu al
minunatei sale creaţii.
Nimeni mai mult decât Mihai Eminescu n-a dat
expresie şi n-a contribuit
într-o asemenea măsură la afirmarea şi
punerea în valoare a
frumuseţii limbii române, spiritului de înţelegere a
legilor dezvoltării lumii.
(...)” „Mesajul tovarăşului Nicolae
Ceauşescu, secretar general
al PCR, preşedinte R.S.R., cu prilejul
simpozionului omagial Mihai
Eminescu”, „Tribuna”, anul 33, nr. 25, 22
iunie 1989).
Aşadar, pentru progresistul
progresiştilor, Eminescu era, printre
altele, „receptiv la
problemele majore ale epocii în care a trăit, ale
luptei pentru apărarea şi
afirmarea fiinţei naţionale”, or, tocmai acest
amănunt isterizează
detractorii cominternişti de teapa lui Patapievici.
Şeful ICR, Patapievici, a
afirmat că Eminescu nu mai poate
supravieţui ca poet naţional,
„deoarece noi azi ieşim din zodia
naţionalului”, iar Eminescu
„nu mai poate apărea decât ca exasperant de
învechit (…)” deoarece
„cultura ultimilor ani, în lupta pentru integrare
euroatlantică, nu doreşte
decât să scape de tot ce este învechit, adică
să fie progresistă. Pentru
nevoia de chip nou a tinerilor care în
cultura română de azi doresc
să-şi facă un nume bine văzut în afară,
Eminescu joacă rolul
cadavrului din debara. Sec spus, Eminescu nu mai
este azi actual deoarece
cultura română, azi ca şi ieri, se dovedeşte a
nu fi decât o cultură de
sincronizare” (Patapievici, „Inactualitatea lui
Eminescu în anul Caragiale”,
„Flacăra” 1-2, 2002).
Sec spunem şi noi, cultura
proteguită de ICR şi Patapievici este o
cultură a ratării
premeditate, pe când opera eminesciană se vinde foarte
bine până şi printre tinerii
necanonici de care vorbeşte inactualul
progresist Patapievici.
Aceasta în timp ce „ieri”, adică prin 1980,
Salvador Dali a afirmat: „O
ţară care i-a dat pe Eminescu, pe Enescu,
Brâncuşi, Eugen Ionescu,
Mircea Eliade, pe Emil Cioran nu are o cultură
minoră. Ce oferă astăzi
Franţa, Germania, chiar Spania în domeniul
culturii? Nu, România nu are
o cultură minoră!”. Dar Patapievici îşi
doreşte o cultură minoră şi
este iritat de intelectualii români, care au
continuitate de creaţie şi
originaliate, spre deosebire de progresiştii
dumnealui lui obedienţi,
rataţi şi sfertodocţi.
Cât de stupidă este afirmaţia
lui Patapievici se poate dovedi şi de
simplele exemple ale altor
culturi. Chiar crede progresistul obsedant
Patapievici că, pentru ruşi,
Puşkin a devenit „inactual”, „învechit” şi
nu mai dă bine printre
tineri, sau Goethe şi Rilke pentru germani, Lorca
pentru spanioli sau Ady Endre
pentru unguri au cotaţia scăzută? Ei
rămân poeţi naţionali cu
valoare universală, asemeni poetului national
român Mihai Eminescu.
Valoarea lor universală nu este sortită eşecului,
realitate care irită probabil
internaţionala comunistă reformatată
ideologic, care sprijină
globalizarea în defavoarea naţionalului şi
generalizarea şi
superficialitatea împotriva particularului şi
originalului.
De fapt, realitatea
sprijinită de cominternişti precum Tismăneanu şi
Patapievici este alta şi
vizează poporul român în ansamblul său şi în
fibra lui istorică. Cu alte
cuvinte, atunci când un popor este împins
spre dispariţie prin stigmat,
îi sunt denigrate şi distruse mai întâi
înalta societate şi odată cu
ea şi cultura. Şi acest proces se
înfăptuieşte prin
marginalizarea şi denigrarea valorilor pe de o parte
şi sprijinirea financiară a
semidocţilor şi obedienţilor culturali pe de
altă parte. Cum înalta
societate a fost decapată din 1946 încoace şi
înlocuită cu demografia
oportuniştilor şi moştenitorii lor de neam şi de
ideologie, a mai rămas
distrugerea legăturilor poporului român cu
valorile sale culturale.
Aceasta este politica deliberată a secţiei
cultivate ideologic şi
ambalate cu titulatura de intelectuali oficiali,
sprijiniţi cu funcţii şi
poziţii-cheie consistent remunerate.
Patapievici mai spune în
articolul amintit: „Interesant Eminescu nu
mai poate fi, deoarece tot ce
e interesant în Eminescu e pur german, iar
azi nu se mai consideră
interesant decât ce vine din zona anglo-saxonă,
care e contrariul
germanităţii. Din punct de vedere politic, Eminescu
pare a fi irecuperabil.
Categoriile lui Eminescu? Azi, nimeni nu mai
poate vorbi despre sursele
originare ale sensibilităţii sale fără a
trebui să pună totul între
ghilimele, adică fără a face cu ochiul, fără
a-şi cere scuze ori fără a-l
scuza, luându-l de fapt peste picior (…).”
Mihai Eminescu este şi rămâne
unicat: atât pentru sublimul operei
poetice, cât şi pentru
completitudinea operei politice. Eminescu
reprezintă unul dintre
laboratoarele indispensabile ca model de voinţă
naţională, dar şi îndrumare
pentru integrarea europeană. Cu cât îl vom
cunoaşte mai bine pe Mihail
Eminescu, cu atât vom fi mai autentici
membri ai naţiunii române şi
cu atât va fi mai rodnică contribuţia
României la cultura şi
civilizaţia Europei.
Gruparea culturnică
reprezentată de Patapievici şi de acoliţii săi
„progresişti” este aceea care
nu doreşte ca naţiunea română să fie o
fiinţă vie colectivă cu mers
înainte pe albia istoriei. Pentru
Patapievici, românii „au
substanţa tarată” şi nu sunt în stare de
progres, decât, probabil,
conduşi de o demografie conducătoare
substituentă.
Aceeaşi tabără venită din
trecut nu-şi doreşte curentul de ascensiune
a fiilor din clasele populare
ca prin universităţi să optimizeze clasa
conducătoare, ci îi sprijină
numai pe aceia care îi sunt loiali prin
mediocritate, obedienţă şi
supunere ideologică.
Nu se vrea ca poporul să urce
prin conştiinţă şi misiune la rangul de
naţiune astfel încât să fie
prezenţă productivă în substanţa realităţii
superioare cu numele de
omenire. Şi, în consecinţă, nu se vrea România
lui Eminescu şi, încă mai
grav, ni se interzice acest drept la
identitate.
În raport cu Mihai Eminescu
este chiar blasfemie să analizezi, deci
să iei în consideraţie,
elucubraţiile nebunilor şi judecăţile proştilor.
Mihai Eminescu este inatacabil
şi suveran. Problema devine serioasă
atunci când proştii şi
nebunii ajung să determine un fenomen de
atitudine potrivnică
valorilor culturale româneşti."
Surse:
1. Adrian Majuru
- "Cotidianul"
2. Daniel Roxin blog
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu
Năvăliţi la comentarii şi/sau înjurături... numai să nu plângeţi!